fjällvandring

i söndags åkte jag och pappa upp till östersund. hälsade på farmor och farfar och så sov vi hos anka.
dagen efter fortsatte, eller kanske började resan mot storulvån som vi skulle börja gå ifrån.
(på vägen dit såg vi 2 livs levande älgar bredvid vägen som stod och åt, så himla coola, har aldrig sett en älg förut) vi gick iaf upp till sylarna (16 km) på drygt fem timmar om jag inte minns helt galet. sista 3 km är som en låååång lååång korstabacke, var helt död när jag kom upp. skrattretande nog kom 2 tjejer som jobbade där uppe och sprang förbi, nerför dock, men ändå.. uppe på sylarna fick vi bo i "hundrummet" eftersom viggo var med. det var en liten stuga en bit ifrån det stora huset, men det funkade det med. på sylarna finns det ingen mat så vi lagade egen middag, men frukost och lunchpaket fick vi med oss. dagen efter gick vi mot helags (22 km) det tog drygt 8 timmar att gå. bakom varje krön sa pappa och jag, "nu är vi framme nu är vi framme". men när vi sa det första gången hade vi antagligen 4 km kvar, och det är en låååång låååång bit i fjällen. väl på helags väntade dusch och bastu. det brukar vara olika tider, typ mellan 16:00-17:00 är det damer och 17:00-18:00 är det herrar. iaf, vi var rätt sena så jag bastade under mix-tiden, den för både herrar och damer. dock tror jag inte att en viss gubbe hade fattat det för när jag kliver in sitter han naken. men han drar på sig handduken lite fort. sen när han ska gå säger han "du kan väll titta bort lite nu" för pang så ser jag hela rumpan med.. jaja, tänker jag. honom träffar jag aldrig igen! men sen är det dags för middag, med bordsplacering. och vem hamnar jag bredvid? NAKENGUBBEN! pinsamt...

från helags beslutade vi oss för att gå ner till kläppen (11 km) istället för att fortsätta till fälltjägaren (12 km) och sedan till ljungdalen (16 km) eftersom pappa hade väldigt ont i ljumsken och jag var rätt mör jag med. det var bara nerför men vi gick som 2 gamla skruttar, haltandes och flåsandes, så 4 timmar tog det ner. det tråkiga var också att man kom ner från berget, så alla träd skymde all utsikt, och det blev 28 grader varmt. den sista km var också grusbilväg. alltså, vi går på en grusigbilväg med massa packning, det är 28 grader varmt och myggen är som galen. man ser ingenting förutom träd och väg och vi haltar oss fram.
när anka sen kom och hämtade oss var man rätt nöjd med sig själv.

bilder kommer snaaart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0